RECENZE: Catch the Ghost

05.11.2021

Název: Catch the Ghost

Originální název: 유령을 잡아라

Datum tvorby: 2019

Hlavní herci: Moon Geun Young, Kim Seon Ho, Jung Yoo Jin, Ki Do Hoon, Jo Jae Yoon, Ahn Seung Gyun

Žánr: komedie, romance, drama, detektivní

Stručný obsah: Yoo Ryung se nechá zaměstnat u jednotky podzemní policie, která má za úkol obstarávat pořádek a bezpečí v metru. Učiní tak hlavně proto, že její sestra-dvojče s autismem zmizela a ona věří, že ji tak dokáže najít. Yoo Ryung řeší případy pomocí svého výjimečného vnímání prostoru a silného smyslu pro spravedlnost, avšak mnohdy po ní zůstává doslova spoušť. Její nový parťák, komisař Go Ji Suk, je tak často zaneprázdněn úklidem po jejích malérech. Ti dva si zpočátku lezou na nervy, ale společně strávený čas i úsilí je začnou oba měnit...

Bodové hodnocení

8/10

Moje hodnocení

Úvod je opravdu pecka. První polovina seriálu je jedním slovem neuvěřitelná. V jednu chvíli koukáte s otevřenou pusou, jestli je tohle vůbec možné, a v dalším momentě se hystericky řežete smíchy, protože vám dojde, že to možné opravdu je. Interakce mezi Go Ji Sukem a Yoo Ryung je úžasná, naprosto jsem milovala to, jak je každý úplně jiný, ale jak k sobě vytrvale hledají cestu. Dvojnásobně jsem to oceňovala u něj, protože Yoo Ryung ze začátku hnaly jiné úmysly než přízeň jejího kolegy.

Go Ji Suk je vůbec jednou z těch postav, co mi nejspíš zůstanou v srdci už napořád. Neuvěřitelně dobrosrdečný člověk, byť nešťastný a zoufale hledající cestu životem, ze které ho osud odvál jinam, než si vysnil. Vztah s jeho maminkou je něco, co mi několikrát vehnalo slzy do očí a zajímalo by mě, jestli na světě existuje chlap, který by byl ochoten a schopen podstoupit to, co on.

Yoo Ryung byla oproti němu postava, která mi několikrát lezla na nervy. Byť jsem dokázala pochopit její zoufalství a nakonec většinou i to, co dělá, není to osobnost, kterou byste nějak velebili. Nakonec mi na ní vadilo i to, že zatímco Ji Suk se do ní opravdu upřímně zamiloval a dělal všechno možné pro to, aby jí pomohl a získal ji, ona byla nejdřív "kam vítr, tam plášť" (dobrá, připouštím - aby našla svou sestru) a ani na konci nedokázala nijak extra dát najevo, že má i ona ráda jeho.

To se už dostávám k té druhé polovině seriálu, o které asi tušíte, že už nebude tak kladně hodnocená. Dokud jsme řešili jednotlivé případy, dokud k sobě naši hrdinové hledali cestu, kdy v jednu chvíli spolu tancovali na ulici, aby se v další epizodě málem utloukli obušky - potud to bylo skvělé. Ale jakmile jsme začali řešit Ducha z metra pořádně (a Kobylky), začalo to skřípat. Zaprvé těch zvratů tam za mě bylo až moc. "Je to on, není to on, tak jo, je to on, ne, není to on..." Kdyby tam ještě dali jeden nebo dva "obyčejné případy", byla bych za to radši než za tohle.

POZOR, MEGA SPOILERY! A co je ještě smutnější - samotný případ Ducha z metra měl asi tolik děr jako babiččin cedník. Za prvé - dost těžko se věřilo, že tak mladý chlap měl desetiletou dceru (v době natáčení bylo tomu herci 27 let). Ale dobrá, dejme tomu. Za druhé - jednou z hlavních stop byly dívčí šaty. Naprosto čišťouňké růžové šatičky s pouze natrženým límečkem, ve kterých ovšem - a tady pozor! - ta dívka spadla pod vlak. Ehm... To jako vážně? Za druhé - na konci se zjistí, že všechny ty oběti sériových vražd měly společného to, že u toho pádu dívky pod vlak byly. Za dva roky (!) nedokázala policie tohle spojení zjistit? Po pádu dítěte do kolejiště bych čekala, že policie vyslechne všechny svědky. Nemělo jim tohle spojení tedy už dávno vyjet?

Mínusem je pro mě bohužel i to, že postavy jsou na konci tak nějak mimo sebe. Například Yoo Ryung. Od začátku všechny mlátí hlava nehlava, dokonce i vystřelit na pachatele dokázala. A na konci to na sériového vraha nedokáže? Nedokáže vystřelit na chlapa, který jí do očí říká, že pokud ho nezabije, tak on odejde a zabije její sestru? To ho nemohla střelit alespoň do nohy, aby teda laskavě nikam neodkráčel? Na začátku jí to problém nedělá a na konci najednou ano?

Největším plusem pro mě tedy zůstává postava Go Ji Suka - která ovšem ke konci tak nějak trochu nepochopitelně ustoupila spíš do pozadí. Neuvěřitelně mě bavila také druhá dvojka detektivů z podzemní policie, kteří zůstali miláčky od začátku do konce a skvěle přizvukovali hlavní dvojici.

Dvojice detektivů z detektivní divize - Ma Ri pro mě zůstává takovou hořkou pilulkou. Částečně i proto, že jsem ji dokázala pochopit a na konci z ní tvůrci (opět naprosto mimo) udělali nakonec někoho jiného, někoho "hodného", kdo najednou jedná úplně jinak. Její do Ryung zamilovaný parťák přehnaně dlouho křenil a na konci pak kamsi prostě vyšuměl - dost prazvláštní.

A i ten vztah mezi Ji Sukem a Ryung... Dalo se z toho vytěžit víc. Mnohem víc. Kdyby neexistovalo posledních pár minut, jakoby to skoro ani nebylo.

Plusem budiž téma jako takové. Je to poprvé, co jsem v korejské tvorbě narazila na téma psychického postižení - a přiznávám, že ne pokaždé to bylo úplně jednoduché sledovat. Všichni lidé, kteří ve svém životě řeší něco podobného, a zůstávají milující a trpěliví, mají můj neskonalý obdiv.

Ale nechci znít zahořkle nebo zklamaně, to vůbec ne. Po několika měsících opět opouštím partu lidí, které jsem si zamilovala, a kteří mi budou upřímně chybět. A jsem si jistá, že jednou se k tomuhle seriálu vrátím, neboť vím, že až trochu "vyšumím", pozitiva převládnou nad negativy :-)